Een verwoest plein
Hier lag vroeger het Louise de Colignyplein. Een plein omringd door grote fraaie huizen en vanwaar men de tram naar het centrum kon nemen.
Hier lag vroeger het Louise de Colignyplein. Een plein omringd door grote fraaie huizen en vanwaar men de tram naar het centrum kon nemen.
Het prachtige Louise de Colignyplein
Het Louise de Colignyplein werd omringd door grote huizen in een sobere art nouveaustijl. In het midden van het plein stond een beeld van Juliana van Stolberg, de moeder van Willem van Oranje, dat in 1930 geplaatst was ter gelegenheid van de achttiende verjaardag van prinses Juliana. Het beeld overleefde het bombardement; het werd na de oorlog verplaatst naar de Koningin Marialaan, waar het nu de rol van oorlogsmonument vervult.
Vlakbij het plein lag het foute richtpunt waarop de bommen werden afgeworpen. Sommige panden sneuvelden door voltreffers, maar de meeste schade werd aangericht door de branden die volgden. Zonder water stond de brandweer machteloos en veel huizen stortten in. Alleen het huizenblok op de hoek van de Tweede Louise de Colignystraat en de Amalia van Solmsstraat werd gespaard.
Eindredactie: Stichting 3 maart 1945
Den Haag heeft een rijk tram verleden. In 1864 werd in de stad zelfs de eerste tramlijn in Nederland geopend, een paardentram. Begin twintigste eeuw werd het tramnet geelektrificeerd en verdween de paardentram weer uit het straatbeeld. De laatste reed op 4 maart 1907 door Den Haag.
Ook de wijk Bezuidenhout werd aangesloten op het Haagse tramnet. Op 15 juni 1907 bereikte de tram (lijn 7) het Louise de Colignyplein. Deze lijn werd in 1915 vervangen door lijn 4, een lijn die tot 1924 via de Binnenhofpoortjes over het Binnenhof reed. Daartoe waren de wagens 20 centimeter lager dan ander materieel en werden zij 'laagdakkers' genoemd.
Het Louise de Colignyplein was lange tijd het eindpunt van de tram in de wijk.Typisch Haags waren de houten tramwachthuisjes op deze eindpunten. Tot 1925 stond op dit plein ook zo'n huisje.De wachthuisjes waren ontworpen door de toenmalige gemeente-architect A. Schadée en zeer geliefd bij zowel bij conducteurs van de H.T.M. als passagiers om te schuilen bij slecht weer.
Het bombardement in 1945 had een verwoestend effect op de wijk. Ook het tramspoor en de bovenleidingen werden zwaar getroffen. In de opbouw van de wijk na het bombardement zou de tram niet meer terugkeren aan dit plein.
Tekst: Pepijn van der Vliet
Bron: Het Bezuidenhout, Grandeur en noodlot van een Haagse woonwijk van S.P. Sluijter jr en R.F. de Bock; geschiedenisvanzuidholland.nl.
Beelden: Haags Gemeentearchief
Eindredactie: Stichting 3 maart 1945
"Verstikkende hitte"